De Fabrique in Utrecht was dinsdag het influencer marketing walhalla. In deze authentieke en industriële locatie kwamen diverse geïnteresseerden samen die meer wilden weten over de trends op het gebied van influencer marketing. Onder het genot van een warme kop thee en een heerlijke croissant, werden we welkom geheten door Kirsten Jassies, de dagvoorzitter.
Na haar welkomstwoord gaf Jassies het stokje over aan Bas van Teylingen van Online Cookie Collective. Hij is een ervaren speler in de branche en kon daarom ook veel nuttige informatie met ons delen. Zo vertelde hij meer over de voordelen van influencer marketing. Met een goede strategie kun je een heel eind komen. Zo kan het inzetten van influencer marketing zorgen voor:
Naast Bas van Teylingen waren er andere toonaangevende sprekers die hun kennis met ons wilden delen. Zo hebben we onder andere sessies bijgewoond van Marit Brugman (Haegens Media), Adrie Risseeuw (The Insiders) en Jessica van Leeuwen (Sanoma Media). Wat deze sprekers met elkaar gemeen hebben? Ze adviseren om áltijd research te doen naar een goede match. Met influencer marketing is er een grote kans dat een influencer een gekochte fanbase heeft, waardoor het bereik van een post niks meer waard is. Hiervoor zijn verschillende online tools om dit te controleren, zodat je in ieder geval altijd met een authentieke influencer samen kunt werken.
De spreker die ons het meest aansprak is Mike Blake-Crawford (Social Chain); een spreker die die vertelde over de marketing bubbel. Wat bijzonder was, was dat hij de presentatie begon met een negatief betoog over influencer marketing. Hij noemde de nadelen en redenen om het vooral niet te gebruiken. Als tegenhanger gebruikte hij het argument dat het vaker mis gaat, dan dat er goede marketingstrategieën worden ingezet. Zijn belangrijkste lessen die hij ons leerde: door consistent influencer marketing in te zetten, is het mogelijk om de ROI te bereiken.
Wat ons opviel aan de presentaties is dat er vaak werd herhaald dat de doelstellingen bepalend zijn voor het inzetten van influencer marketing. Wil je dus aan de slag gaan met deze vorm van marketing? Denk dan goed na over de doelstelling van de campagne. Wil je bijvoorbeeld awareness voor je merk, wil je meer verkopen via jouw website of wil je meer content creëren? Het is belangrijk om vooraf een doel te vormen, zodat je op basis hiervan de campagne kan uitrollen. In de praktijk zien we dat 37% kiest voor een awareness doelstelling, 32% kiest voor sales doelstellingen en 31% kiest voor content creatie doelstellingen.
Echter, zorg ook dat de influencer de vrijheid krijgt om zijn of haar ding te doen. Het is natuurlijk het makkelijkst om een uitgebreide briefing te sturen met veel strikte eisen, want dan weet je precies wat er gaat gebeuren. Maar; we moeten niet vergeten dat de influencers de doelgroep het beste kent. Zij kunnen deze doelgroep het beste bereiken en op de meest creatieve manier.