Als business development manager bij The Insiders brengt Esther De Bruin merken in contact met shopper influencers die hun productervaringen delen op een manier zoals ze dat met vrienden en familie doen. Op dinsdag 11 september vertelt ze hierover op het eerste Influencer Marketing Event. We blikken vast vooruit.
In mijn presentatie laat ik zien hoe marketeers shopper influencers kunnen inzetten en met welk resultaat. Als mensen die je kent een product aanbevelen, kan dat invloed hebben op jouw aankoopbeslissingen. Ook aanbevelingen van mensen die je niet kent trouwens, bijvoorbeeld in de vorm van reviews. Op deze manier hoef je als merk niet te wachten of je een rol krijgt in de gesprekken met vrienden, familie of collega’s, maar kun je dit pro-actief stimuleren.
Dat is natuurlijk de community van The Insiders, die wereldwijd bestaat uit miljoenen consumenten. Dagelijks delen zij op ons platform hun ervaringen, van kattenvoer tot anti-roos shampoo, stofzuigers of het maken van een fotoboek. De invloed zit niet enkel in het individu, maar ook in de schaal waarop ze hun aanbevelingen delen. En natuurlijk haal ik daar zelf ook ideeën voor aankopen uit.
In de online context vind ik de manier waarop Hema consumer generated content inzet op hun social kanalen leuk. Ze re-grammen de content van hun ambassadeurs en geven hen daarmee echt een podium. Bovendien sluit het laten zien van authentieke content goed aan bij ‘Echt Hema’.
We hebben allemaal mensen in onze omgeving die we te rade gaan, bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een nieuwe telefoon. Als je nagellak dagen mooi blijft zitten, deel je dat met vriendinnen die ook op zoek zijn naar het beste product. En als je ergens lekker hebt gegeten, wil je dat als tip delen met vrienden en familie. Doordat wij gericht shopper influencers selecteren, vinden we de beste ambassadeurs voor het bewuste product of merk. We geven die influencers een oprechte productervaring en stimuleren ze die ervaring te delen. Eerlijk en authentiek. Tegen je vrienden wil je niet liegen.
Een mooie case is die van Appelsientje. Het merk wilde graag misvattingen rondom sap in een pak, bijvoorbeeld dat het meer suiker zou bevatten, wegnemen en werkten daartoe samen met 7.500 Insiders, zoals wij ze noemen. De Insiders deelden in een aantal weken hun opgedane kennis en ervaring met Appelsientje in ruim 1.2 miljoen gesprekken en realiseerden daarmee 450.000 impressies via social media. Gevolg: Appelsientje zag op alle gewenste punten een significante verschuiving met betrekking tot kennis over het product.
In mijn beleving gaat influencer marketing erover dat niet merken maar mensen met invloed vertellen waarom een product of dienst de moeite waard is. Bij The Insiders maken wij daarbij gebruik van de gesprekken tussen die mensen. En gesprekken zullen altijd blijven.
Dat was zeker een hele leuke tijd. Twinkle bestond net een jaar (2006, red.) en e-commerce was in opkomst. Het gaf mij de kans om deze ontwikkelingen op de voet te volgen. Twinkle is een gerenommeerde titel; als ik het magazine op bureaus zie liggen, ben ik trots op daar onderdeel van uit te hebben gemaakt.
Dit is een artikel van MarketingTribune. Het Influencer Marketing Event vindt plaats op dinsdag 11 september in Utrecht. Ga hier naartoe voor meer informatie en scoor hier je tickets.