Vooropgesteld, geloofwaardigheid van influencers en hun content spelen een doorslaggevende rol in het succes van influencermarketing. Dat is een terugkerende conclusie uit de MeMo² effectstudies. Enerzijds is dit natuurlijk een les aan de adverteerder. Geloofwaardige commerciële content krijg je als je vrijheid geeft aan de influencer, die immers zijn of haar publiek het beste kent. Maar het is zeker ook een les aan de influencer: welke keuzes maak je om betrouwbaar en geloofwaardig te zijn, vandaag en in de toekomst.
Alle prognoses wijzen erop dat influencermarketing de komende jaren hard zal blijven groeien. Vanuit mijn vakgebied vind ik het opmerkelijk dat de groei vooral wordt aangejaagd vanuit een onderbuikgevoel ‘Wij moeten ook iets doen met influencers’. Daadwerkelijke effecten van influencermarketing blijven hierbij vaak onderbelicht, en campagnes worden veelal nog geëvalueerd op clicks en likes. Terwijl de focus zou moeten liggen op de effecten op Brand & Performance KPI’s. influencermarketing is een volwassen en effectief medium, zo bevestigen de resultaten uit onze studies. Kortom, het ligt voor de hand dat de trend doorzet, en we verwachten dat er alsmaar meer nieuwe formats en toepassingen komen.
Tsja, in lijn met vorige punt: Stel vooraf duidelijke doelen. Op de juiste Brand of Performance KPI’s. En ga meten en leren. Influencermarketing doe je er niet bij, maar verdient dezelfde aandacht als andere media. En meer dan bij traditionele media vraagt een effectieve strategie om maatwerk, die verschilt per merk. En wat werkt voor jouw merk, dat leer je alleen door te testen.
MeMo² analyseerde in samenwerking met de afdeling Communicatiewetenschappen van de Vrije Universiteit wat Social Influencermarketing succesvol maakt voor merken. Ik presenteer tijdens deze sessie 5 richtlijnen voor effectief gebruik van Social Influencermarketing. De resultaten zijn onder andere afgeleid van een groot multinationaal Brandlift onderzoeksproject onder meer dan 5.000 gebruikers van sociale media in 5 Europese landen.
Haha, ikzelf ben gecharmeerd van de recente samenwerking tussen Faberyayo en Vedett. Ook dat is geloofwaardige en natuurlijk vooral leuke content van iemand die zijn publiek kent en begrijpt.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op MarketingTribune. Ga terug naar het sprekersoverzicht of naar het programma.